بهترین لکه‌بر لباس چیست؟ آیا شما هم با پاک کردن لکه ها از روی لباستان مشکل دارید؟ آیا تا به حال به دنبال راه حلی برای این مشکل بوده اید؟ آیا لکه‌بر های خانگی و شیمیایی را امتحان کرده اید؟ با تمام دقتی که موقع غذا خوردن انجام می دهیم، ممکن است غذا،شربت و یا سس های رنگی روی لباسمان بریزد. برای از بین بردن لکه ها بایستی به جنس پارچه بسیار توجه کنید و از موادی استفاده نمایید که به بافت پارچه شما آسیبی وارد نکند. امروز در بایو سلامت در مورد انواع لکه، جنس لباس ها و انواع لکه‌بر لباس صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

نکاتی که بایستی قبل از پاک کردن لکه ها از روی لباس بدانید:
اگر رو لباس مورد علاقه تان لکه افتاده نگران نشوید، چون هر لکه ای بر روی هر لباسی با یک روش و یک لکه‌بر لباس مخصوص پاک می شود. بهتر است قبل از شروع چند نکته را حتما رعایت کنید:

مهم ترین عامل در از بین بردن لکه زود شستن آن است. هرچه زودتر بتوانید لکه را خیس کنید احتمال اینکه لکه راحت تر پاک شود بیشتر و اثرگذاری لکه‌بر لباس هم بالاتر است.
در هنگام پاک کردن لکه همیشه یک ناحیه از پارچه ی لباس را با لکه‌بر لباس امتحان کنید، تا مطمئن شوید که محصول به لباس آسیب نمی رساند.
پاک کننده های آنزیم دار را به عنوان لکه‌بر لباس امتحان کنید. این پاک کننده ها به طور خاص برای تجزیه ی پروتئین ها و از بین بردن لکه ها ساخته شده اند.
از بین بردن لکه ی چمن از روی لباس
هنگام تفریح در پارک ها زمانی که روی چمن نشسته اید ممکن است آثار چمن روی لباستان بیفتد. در این موارد می توانید از پودر های آنزیم دار به عنوان لکه‌بر لباس استفاده کنید. به این صورت که پودر را مستقیما روی لکه ریخته، بافت پارچه را با آن آغشته نموده و سپس آبکشی کنید. از سرکه سفید رقیق شده هم می توانید برای پاک کردن این نوع از لکه استفاده نمایید.

از بین بردن لکه ی شکلات از روی لباس
در این موارد می توانید از مایع یا پودر لباسشویی به عنوان لکه‌بر لباس استفاده کنید. به این صورت که لکه بر را مستقیما روی لکه بریزید و با یک مسواک نرم روی لکه بکشید و یا پارچه را به آرامی به هم بمالید تا لکه از بین برود. از ماشین لباسشویی هم می توانید برای از بین بردن لکه استفاده کنید به این صورت که پودر آنزیم دار مخصوص ماشین لباسشویی را به عنوان لکه‌بر لباس داخل ماشین لباسشویی بریزید و دما را بیش تر از حد معمول تنظیم کنید تا لکه از بین برود. در این مورد نیاز به پاک کردن لکه قبل از شستشو نیست.

پاک کردن لکه ی آبمیوه از روی لباس
ابتدا لکه را با آب سرد بشویید. سپس پودر رختشویی را به عنوان لکه‌بر لباس مستقیما بر روی لکه بریزید. دقت کنید که کاملا لکه با پودر پوشانده شود. بگذارید بیست دقیقه بگذرد، سپس آبکشی نمایید. در ماشین لباسشویی یا دمای بالاتر از حد معمول هم می توانید لباس را بشویید.

از بین بردن لکه ی آدامس از روی لباس
در این مورد از سرکه ی داغ به عنوان لکه بر لباس استفاده کنید. در ابتدا باید تست کنید تا سرکه رنگ لباس را از بین نبرده و به بافت آن آسیب نزند. سرکه ی داغ را روی قسمتی از لباس که در معرض دید نیست بریزید و روی آن یک حوله بگذارید و چند دقیقه به آن زمان بدهید. اگر هیچ رنگی به حوله پس نداد سرکه انتخاب مناسبی به عنوان لکه‌بر لباس است و با خیال راحت می توانید از آن استفاده کنید. در این روش بایستی لباس را یک تا سه دقیقه در سرکه‌ی داغ خیس کرده و سپس به آرامی آدامس را جداکنید و در انتها لباس را با شوینده مناسب بشویید.

از بین بردن لکه ی گِل
برای پاک کردن این نوع از لکه ابتدا اجازه دهید گِل کاملا خشک شود. سپس با برس یا دست روی آن بکشید تا از روی لباس بریزد. از یک پاک کننده ی نرم مانند صابون به عنوان لکه‌بر لباس استفاده نمایید. این پاک کننده را تا زمانی که روی لباس کف ایجاد کند روی لباس بکشید. سپس آبکشی نمایید. اگر بعد از شستشو باز هم لکه ای روی لباس باقی مانده بود، از سرکه سفید و پودر آنزیم دار به عنوان لکه‌بر لباس استفاده کنید. در انتها لباس را درماشین لباسشویی با دمای آب مناسب بشویید. در مواردی که نمی توانید لباس را در لباسشویی بشویید، بگذارید گِل کاملا خشک شود. سپس از یک قاشق سوپ خوری مایع ظرف شویی و یک فنجان آب به عنوان لکه‌بر لباس استفاده کنید. این ترکیب را روی لکه بریزید و سپس با آب سرد بشویید.

از بین بردن لکه ی قهوه از روی لباس
برای از بین بردن لکه ی قهوه از آب سرد و پودر آنزیم دار به عنوان لکه بر لباس استفاده کنید. به این صورت که لباس را در آب سرد خیس کرده سپس پودر آنزیم دار را مستقیما روی لکه بریزید و پارچه را به آرامی بمالید و یا از یک مسواک نرم استفاده کنید. دقت داشته باشید که بر روی هر نوع بافت پارچه ای نمی توان از مسواک استفاده کرد.

از بین بردن لکه ی چربی لباس
در این مورد باید از آب سرد و شوینده ی قوی صابونی به عنوان لکه‌بر لباس استفاده کنید. به آرامی صابون را روی لباس بمالید سپس با آب بشویید. اگر لازم بود این کار را چند مرتبه تکرار کنید. سپس لباس را بدون مواد شوینده درون ماشین لباسشویی با بالا ترین دما بشویید. دمای آب باعث برطرف شدن چربی ها از داخل بافت پارچه می شود.

از بین بردن لکه ی جوهر از روی لباس
رایج ترین لکه‌بر لباس در این مواقع اسپری مو است. یک دستمال کاغذی را زیر لکه قرار دهید سپس اسپری مو را بر روی آن اسپری کنید و این کار را تا زمانی که لکه کاملا محو شود ادامه دهید. بگذارید لکه در اسپری مو خیس بخورد سپس با یک دستمال کاغذی تمیز جوهر را پاک کنید.

بهترین لکه‌بر لباس های خونی
آب سرد بهترین لکه‌بر لباس برای لکه ی خون است. می توانید روی لکه یخ بگذارید یا لباس را در لگن آب سرد خیس کنید و با انگشتان خود پارچه را به هم بمالید. بسته به اندازه ی لکه و حجم خون، ممکن است نیاز باشد آب را چندین بار عوض کنید.

از بین بردن لکه ی عرق از روی لباس
برای از بین بردن این نوع لکه باید از لکه‌بر های شیمایی به عنوان لکه بر لباس استفاده کنید. سپس با مواد سفید کننده و پودر های آنزیم دار در ماشین لباسشویی لباس را بشویید.

از بین بردن لکه ی شمع از روی لباس
اگر جنس لباس شما نخی و یا کتانی سفید می باشد و روی آن شمع ریخته، ابتدا باید موم را بردارید. سپس یک تکه کاغذ خشک را روی قسمت لک شده بگذارید و اتوی داغ بکشید و بعد از محلول تترا کلرو کربن یا بنزین به عنوان لکه بر لباس استفاده کنید. این محلول را به وسیله یک اسفنج روی لکه کشیده سپس آن را بشویید.

از بین بردن لکه سس و مواد حاوی گوجه
در صورت امکان ابتدا لباس را با آب سرد بشویید. سپس لباس را در آب گرم خیس کرده و از صابون به عنوان لکه‌بر لباس استفاده کنید. به این صورت که صابون را با اسفنج روی لکه ی لباس کشیده و آن را تمیز کنید.

از بین بردن لکه ی چای یا قهوه ی غلیظ
برای از بین بردت این لکه ها از روی پارچه های رنگی، با اسفنج و آب گرم محل را بشویید و اگر لکه ای باقی ماند، از گلیسیرین گرم به عنوان لکه بر لباس استفاده کنید. به این صورت که گلیسیرین گرم را به مدت سی دقیقه روی لکه ی لباس قرار داده، سپس با آب گرم و صابون بشویید.

برای برطرف کردن این لکه ها از روی پارچه های سفید و نخی آب جوش را روی لکه بریزید. سپس از آب اکسیژنه به عنوان لکه‌بر لباس استفاده کنید. برای پارچه های سفید از صابون به عنوان لکه بر لباس استفاده نکنید زیرا باعث تثبیت رنگ چای و قهوه می شود.

از بین بردن لکه ی زنگ زدگی آهن
برای تمیز کردن این لکه ها از روی پارچه های نخی و کتانی سفید از محلول اسید اگزالیک به عنوان لکه بر لباس استفاده کنید. به این صورت که لباس را درون این محلول خیس کرده سپس پارچه را درون محلول رقیق آمونیاک زده و خوب بشویید. از آب و نمک به عنوان لکه بر لباس می توانید استفاده کنید.

از بین بردن لکه ی مرکب آبی یا سیاه
برای از بین بردن این لکه ها باید از محلول رقیق پرمنگنات دوپتاس و سولفیت دو سود به عنوان لکه‌بر لباس استفاده کنید. به این صورت که لباس را در ترکیب پرمنگنات با آب خیس کرده تا لکه به رنگ قهوه ای در آید. سپس در محلول سولفیت دوسود گذاشته و در انتها آبکشی کنید.

پاک کردن لکه ی استفراغ از روی لباس
اگر در خانه نوزاد و یا کودک خردسال دارید ممکن است این اتفاق برایتان بیفتد که لباس خودتان یا نوزادان لکه دار شود. برای پاک کردن این لکه ها باید از نشاسته ذرت یا جوش شیرین به عنوان لکه‌بر لباس استفاده کنید. به این صورت که جوش شیرین یا نشاسته ذرت را روی لکه گذاشته و 15دقیقه زمان دهید. سپس با آب گرم و صابون محل را بشویید.

پاک کردن لکه ی رژگونه از روی لباس
برای پاک کردن این نوع لکه ها که حالت پودری دارند مانند رژگونه یا سایه می توانید از دستمال پاک کننده ی آرایشی به عنوان لکه بر لباس استفاده کنید. ساده ترین و راحت ترین راه برای پاک کردن این نوع از لکه ها استفاده از دستمال های مرطوب آرایشی است. چرا که مرطوب بودن آنها باعث جذب این مواد به خود می شود.

پاک کردن لکه ی عطر از روی لباس
برای پاک کردن لکه ی عطر و ادکلن می توانید از الکل یا اتانول به عنوان لکه‌بر لباس استفاده کنید. لکه را با الکل آغشته کرده و سپس با آب اکسیژنه بشویید. این روش برای انوع پارچه ها مناسب است.

در کنار تمامی روش های خانگی که امروز در این مقاله برای شما تهیه کردیم، یک روش آسان و راحت نیز وجود دارد و آن هم استفاده از اسپری لکه بر منسوجات بایو سلامت است. این اسپری کاملا اورگانیک بوده و از هیچ گونه مواد حساسیت زایی در آن استفاده نشده است. از اسپری لکه بر می توانید برای پاک کردن انواع لباس با پارچه های مختلف با خیال راحت استفاده کرده و نگران بافت آنها نباشید. بسیاری از مادران شاید نگران حساسیت پودرها و مایع های شوینده برای لباس های نوزادان و یا خردسالان خود باشند. اما در مورد اسپری لکه بر منسوجات بایو سلامت این مسئله وجود ندارد و شما با خیال راحت می توانید از آن استفاده کنید.