بهترین تمیز کننده های کابینت کدام اند؟ آیا می دانید کابینت های مختلف با چه ترکیبی تمیز می شوند؟ آیا می دانید هرچند وقت یکبار باید کابینت ها را تمیز کنید؟ به دلیل اینکه کابینت ها در آشپزخانه قرار دارند و آشپزخانه محل پر رفت و آمدی است نیاز به تمیز کردن بیشتری دارند. کابینت های شما از هرجنسی که باشند نیاز به تمیز کاری دارند. امروز در بایو سلامت در مورد بهترین تمیز کابینت کننده و راه های تمیز کردن هر جنس از کابینت صحبت می کنیم. با ما همراه باشید

در ابتدا باید جنس کابینت خود را بشناسید.سپس به دنبال بهترین تمیز کننده کابینت باشید. کابینت های منزل شما ممکن است از جنس تمام چوب، ام دی اف، هایگلاس، ملامینه، فلزی و یا انواع دیگری باشد که باید یه طور دقیق از جنس آن مطمئن شوید. برخی از کابینت هایی که از جنس MDF خام ساخته می شوند، ممکن است با لایه های مختلفی روکش شده باشند و یا برای کابینت های چوبی ممکن است از براق کننده استفاده شده باشد. بنابراین برای شناخت بهترین تمیز کننده کابینت باید اول از جنس آن مطمئن شد تا از آسیب جلوگیری شود.

برنامه عمومی تمیز کردن کابینت
جدا از بحث بهترین تمیز کننده کابینت، دو برنامه مختلف برای تمیز کردن کابینت ها به شما پیشنهاد می دهیم تا از انباشته شدن کثیفی جلوگیری شود:

برنامه هفتگی تمیز کردن کابینت
در این برنامه لازم است شما هر هفته کابینت های خود را با استفاده از تمیز کننده کابینت لکه گیری و تمیز نمایید. برای این کار از آب و یا ترکیب آب و سرکه به عنوان تمیز کننده کابینت استفاده کنید. یک دستمال میکروفایبر بردارید و به آب گرم یا آب گرم و سرکه آغشته نمایید و کابینت را تمیز کنید. اگر اول از آب استفاده کنید و بعد دوباره از آب و سرکه استفاده کنید نتیجه ی بهتری می گیرید. برای تهیه ی محلول سرکه، دو لیوان آب گرم را با نصف لیوان سرکه مخلوط کرده و از این ترکیب به عنوان تمیز کننده ی کابینت استفاده نمایید. با تمیز کردن هفتگی کابینت ها شما همیشه آشپزخانه ای تمیز خواهید داشت.

برنامه ی فصلی تمیز کردن کابینت
علاوه بر این که لازم است به طور هفتگی و سطحی کابینت های خود را با تمیز کننده ی کابینت تمیز کنید، هر سه چهار ماه یک بار هم بایستی به طور فصلی و عمیق کابینت های خود را تمیز نمایید. برای این کار لازم است کل کابینت های خود را تخلیه کرده و داخل و بیرون کابینت ها، بدنه، درب ها، روی قفسه های کابینت را از داخل و بیرون با تمیز کننده ی کابینت به خوبی تمیز کنید. برای این کار هم به دستمال میکرو فایبر احتیاج دارید. این دستمال را به یک تمیز کننده ی کابینت خانگی آغشته کرده و کابینت های خود را با آن تمیز کنید. قسمت های خارج از دسترس را که با دستمال تمیز نمی شوند با یک فرچه کوچک تمیز کنید. از یک مسواک کهنه هم می توانید برای این کار استفاده نمایید. قبل از تمیز کردن فصلی کابینت، سه نکته ی مهم را بایستی رعایت کنید:

نکته ی اول:
هروقت برای تمیز کردن کابینت های خود قصد استفاده از تمیز کننده کابینت خانگی را داشتید، حتما در یک قسمت کوچک آن را امتحان کنید اگر مشکلی به وجود نیاورد می توانید برای تمامی کابینت ها از آن استفاده نمایید.

نکته ی دوم:
جنس کابینت شما هر چه باشد، نباید خیلی آن را با تمیز کننده ی کابینت مستقیما خیس کنید. همانقدر که دستمال را با مایع تمیز کننده مرطوب کنید کافی است. حتما بعد از تمیز کردن، کابینت را با دستمال دیگری کاملا خشک کنید. درب های کابینت را باز بگذارید تا فضا ی داخلی کابینت ها هم به خوبی خشک شوند.

نکته ی سوم:
خرابی کابینت بر اثر استفاده از هرنوع تمیز کننده ی کابینت شیمیایی و قوی حتمی است. برای تمیز کردن کابینت از تمیز کننده هایی مانند وایتکس، مواد اسیدی یا اسپری های لکه زدا قوی استفاده نکنید. این مواد رنگ کابیت های شما را از بین می برند و به لایه ی سطحی و براق کابینت شما آسیب وارد می کنند.

چطور لکه های معمولی را از روی کابینت پاک کنیم؟
اگر می خواهید کابینت های شما همیشه تمیز باشند و دیر تر خراب شوند، لازم است همان لحظه که کثیف شد لکه ها را با تمیز کننده ی کابینت برطرف کنید. مثلا اگر در اثر سرخ کردن غذا، روغن داغ روی کابینت ریخت بلافاصله تمیز کنید.

تمیز کردن لکه ی انگشت از روی کابینت
اثر انگشت بر روی کابینت هایی که جنس های گلاس و براق دارند و یا برخی از رنگ های کابینت به راحتی دیده می شوند. البته تابش تور هم بر شدت نمایان شدن لکه موثر است. در هر صورت پاک کردن این لکه کار سختی نیست و با یک تمیزکننده ی کابینت معمولی و یک دستمال میکرو فایبر به راحتی تمیز می شوند. در اینجا از آب به عنوان تمیز کننده می توانید استفاده کنید. به این صورت که یک دستمال تمیز را به آب آغشته کرده و روی لکه بکشید و سپس خشک کنید.

تمیز کردن لکه ی چربی از روی کابینت
کابینت ها در معرض مستقیم چربی روغن هستند. باقی ماندن چربی ها روی کابینت، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا را به خود جذب می کنند و علاوه بر چسبناک شدن، باعث ایجاد اثر شیمیایی بر روی بعضی از کابینت ها می شود و ممکن است در دراز مدت به رنگ کابینت ها آسیب بزند. بنابراین چربی ها باید به سرعت با استفاده از تمیز کننده ی کابینت مناسب تمیز شوند. در این موارد می توانید از محلول سرکه و آب گرم به عنوان تمیز کننده ی کابینت استفاده کنید. سرکه به سرعت لکه ی چربی را از بین می برد.

تمیز کردن لکه ی غذا از روی کابینت
به جز چربی ها لکه های غذایی هم کابینت ها را کثیف می کنند. سس های رنگی، رب و موادی از این نوع ممکن است روی کابینت شما بریزند در نتیجه بایستی به سرعت تمیز شوند. در این موارد می توانید از جوش شیرین به عنوان تمیز کننده ی کابینت استفاده کنید. به این صورت که جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را روی لکه ها بریزید. چند دقیقه صبر کنید، سپس با دستمال نم دار آن را تمیز کنید.

از بین بردن لکه ی آب از روی کابینت
موقع شستشوی ظروف ممکن است روی کابینت های شما آب بپاشد. این لکه ها آسیبی به کابینت وارد نمی کنند مگر این که آب مورد استفاده ی شما دارای املاح باشد. در این موارد باید از آب مقطر به عنوان تمیز کننده ی کابینت استفاده کنید. برای این کار دستمال خود را به آب مقطر آغشته کرده و روی لکه ها بکشید. محلول سرکه و آب هم می تواند به عنوان تمیز کننده ی کابینت به شما کمک کند.

نحوه ی تمیزکردن کابینت های چوبی
کابینت های چوبی بافت حساسی دارند و از چوب درختان متفاوتی تهیه شده اند. مهم ترین نکته در مورد این کابینت ها حساس بودن آنها نسبت به آب و رطوبت است. به همین دلیل لازم است بعد از تمیز کردن حتما آن را خشک کنید. برای تمیز کردن کابینت های چوبی بهتر است ابتدا به وسیله ی یک دستمال میکرو فایبر مرطوب سطح کابینت را به خوبی تمیز کنید. سپس با استفاده از یک تمیز کننده ی کابینت که برای سطوح چوبی مناسب باشد کابینت را تمیز نمایید. این کار را حداقل یک بار در هفته انجام دهید.

از بین بردن لکه های سخت از روی کابینت چوبی
برای از بین بردن لکه های سخت و انواع لکه ی چربی بهتر است از ترکیب سرکه ی سفید و آب به عنوان تمیز کننده ی کابینت استفاده کنید. برای این کار نصف پیمانه سرکه سفید را با نصف پیمانه آب گرم مخلوط کرده و درون یک بطری اسپری بریزید. سپس آن را بر روی محل مورد نظر اسپری کنید. حتما در انتها کابینت را با دستمال تمیز خشک نمایید.

تمیز کردن کابینت ام دی اف مات و براق
برای تمیز کردن این نوع کابینت ها هم به دستمال میکرو فایبر احتیاج دارید. برای کابینت های ام دی اف مات از تمیز کنده های کابینت که حاوی الکل است استفاده نکنید. یکی از بهترین تمیز کننده های کابینت برای کابیت های ام دی اف مات و براق ترکیب مایع ظرفشویی و آب گرم است. به وسیله یک دستمال و این ترکیب کابینت را تمیز کنید و در انتها خشک نمایید. برای این کار از ترکیب سرکه و آب گرم هم می توانید استفاده کنید.

با تمام این توضیحات بازهم استفاده از تمیز کننده های کابینت خانگی ممکن است به کابینت ها آسیب وارد کند و حتی آن نتیجه ی مطلوب را به ما ندهد. ما به یک تمیز کننده ی کابینت نیاز داریم که برای همه ی سطوح قابل استفاده باشد. پیشنهاد ما به شما شوینده سبز همه کاره بایو سلامت است که برای همه ی سطوح چوبی ،فلزی و….استفاده می شود.این محصول به دلیل ارگانیک بودن آسیبی به بافت کابینت نمی زند. بدون بو و آلرژی است و سالخوردگان و زنان باردار هم می توانند از آن استفاده کنند. نیاز به آبکشی ندارد و جای لک روی کابینت به جای نمیگذارد.