آیا بهترین لکه بر قوی چوب را می شناسید؟ آیا شما هم برای تمیزکردن لوازم چوبی مشکل دارید؟ وسایل چوبی به دلیل مقاومت و دوامی که دارند و همینطور بخاطر زیبایی که به محیط می بخشند طرفداران زیادی دارند. اما این دوام بالا مستلزم مراقبت زیاد است، یعنی شما بایستی راه هایی را بیابید که علاوه بر تمیز شدن وسیله تان دوام و زیبایی آنها را نیز حفظ کنند. محصولات زیادی به عنوان لکه بر قوی چوب در بازار وجود دارند اما باید ببینید این لکه برها به بافت وسیله شما آسیب نمیرساند؟ امروز در بایو سلامت راه های تمیز کردن لوازم چوبی را می گوییم و لکه بر های قوی چوب را معرفی می کنیم.

بهترین روش تمیزکردن سطوح چوبی
تمیز کردن سطوح چوبی با سفیده تخم مرغ

برای اینکه از سفیده ی تخم مرغ به عنوان لکه بر قوی چوب استفاده کنید، باید ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ را کاملا از یکدیگر جدا نمایید. سپس سفیده را خوب به هم بزنید تا از حالت لختگی در بیاید. بعد از آن یک قاشق غذا خوری آمونیاک را به سفیده ی تخم مرغ اضافه کرده و مستقیما روی چوب بمالید. بگذارید چند دقیقه بماند. درانتها با یک دستمال تمیز سطح چوب را خشک کنید. این لکه‌بر بو هم ندارد زیرا آمونیاک بوی تخم مرغ را می گیرد. ترکیب سفیده تخم مرغ و آمونیاک باعث درخشندگی سطوح چوبی می شود.

تمیز کردن سطوح چوبی با روغن زیتون و لیمو
شما با ترکیب کردن دو ماده در دسترس می توانید یک لکه بر قوی چوب داشته باشید. این ترکیب هم لکه ها را از بین می برد هم باعث می شود وسیله ی چوبی شما بسیار براق شود. برای درست کردن این لکه بر قوی چوب مقدار مساوی از روغن زیتون و آبلیمو را با هم مخلوط کرده و روی وسیله ی چوبی تان بزنید و اجازه دهید خشک شود. این لکه بر به خشک کردن با دستمال نیاز ندارد.

لکه گیری چوب با روغن زیتون و الکل
با ترکیب کردن مقدار مساوی از روغن زیتون و الکل یک لکه بر قوی چوب دارید. این ترکیب علاوه بر تمیز کردن، خط و خش های موجود بر روی سطوح را هم کاهش می دهد. این لکه بر را روی وسیله ی چوبی بمالید و بگذارید خشک شود. در این مورد هم نیاز به خشک کردن سطوح چوبی با دستمال نیست.

تمیز کردن وسایل چوبی با روغن زیتون
ایده آل ترین انتخاب به عنوان لکه بر قوی چوب، روغن زیتون است. روغن زیتون باعث می شود اگر لکه ای به چوب چسبیده باشد به راحتی جداشود. استفاده از آن هم بسیار ساده است. کافی است روغن زیتون را با یک پنبه روی سطح وسیله ی چوبی خود بکشید. در انتها یک لایه گلیسیرین را به آرامی بر روی آن بمالید تا به عنوان لایه ی محافظ عمل کند و همچنین وسیله ی چوبی تان را براق‌تر نماید.

از بین بردن جای چسب و استیکر ها از روی چوب
برای تمیز کردن جای چسب و استیکر ها از روی لوازم چوبی می توانید از سرکه به عنوان لکه بر استفاده کنید. به این صورت که برچسب ها و جای چسب ها را با سرکه خیس کرده و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس با دستمال نم دار تمیز کنید.

تمیز کردن سطوح چوبی با آب جوش
یک لکه بر قوی دیگر برای وسایل چوبی ترکب آب داغ و مایع ظرفشویی است. همان طور که می دانید آب و چوب میانه ی خوبی با هم ندارند. بنابر ان این لکه بر قوی چوب را فقط در مواقعی استفاده کنید که وسیله تان خیلی کثیف است و گرد و غبار زیادی بر روی آن نشسته است. برای این کار از آب داغ استفاده کنید و مایع ظرفشویی هم به حدی بریزید که کف ایجاد کند. سپس یک دستمال نخی نرم را درون مایع بزنید و روی وسیله تان بکشید. دقت کنید که حتما آب اضافی دستمال را بگیرید تا آب وارد بافت چوب نشود. این ترکیب را در جهت بافت طبیعی چوب بکشید. در انتها حتما سطح آن را خشک کنید.

روش های شیمیایی تمیز کردن وسایل چوبی
یکی دیگر از راه های تمیز کردن لوازم چوبی استفاده از محصولات شیمیایی است. در ادامه با چند مورد از این مواد که به عنوان لکه بر قوی چوب استفاده می شوند آشنا می شوید:

تمیز کردن سطوح چوبی با روغن جلا یا براق کننده‌ی چوب
قبل از استفاده از این لکه بر، سطح مورد نظر باید تمیز، خشک و عاری از هر گونه چربی باشد. برای این کار ابتدا سوراخ ها و ترک های موجود روی وسیله چوبی تان را به وسیله ی بتونه ی مخصوص چوب پر کنید. سپس روغن جلا را با استفاده از غلتک یا قلم مو روی سطح بکشید و اجازه دهید تا خشک شود.

اسپری روغن جلای چوب
این اسپری در واقع همان روغن جلا است که به صورت فشرده درون قوطی، آماده ی استفاد ی سریع است. این اسپری بهترین انتخاب به عنوان تمیز کننده ی لوازم چوبی نیست اما در موارد خاص که وسیله ی شما خیلی کثیف شده یا رنگ آن از بین رفته است می توانید از آن استفاده کنید.

محلول پولیش و پارافین
مواد شیمیایی دیگری که به عنوان لکه بر قوی چوب استفاده می شوند محلول های مخصوص پولیش و پارافین هستند. پارافین علاوه بر این که کار لکه بری را بر روی چوب انجام می دهد، خراش های کوچک روی چوب را نیز می پوشاند. استفاده از این لکه بر قوی برای سطوح چوبی در سال دوبار کافی است. ماده دیگری که در این زمینه می توانید از آن استفاده کنید، محلول پولیش است. استفاده از این ماده راحت تر از پارافین است اما باید به مقدار و تعداد دفعات بیشتری استفاده شود. این لکه بر حاوی سیلیکون می باشد و ممکن است به صورت توده روی چوب جمع شود.

بهترین روش تمیز کردن کابینت های چوبی
برای تمیز کردن کابینت های چوبی نباید بگذارید خیلی چربی روی آن تجمع پیدا کند. در این مواقع می توانید یک لکه بر قوی چوبی خانگی درست کنید. این لکه بر از ترکیب یک فنجان سرکه، دو فنجان آب گرم و یک قاشق جوش شیرین به دست می آید. این ترکیب را با یک دستمال نرم روی سطح کابینت چوبی خود بکشید. سپس با مخلوط آب و مایع ظرفشویی روی سطوح را تمیز کرده و در انتها کاملا آن را خشک کنید.

از بین بردن چربی کابینت با جوش شیرین
در ابتدا کمی جوش شیرین یا خاک اره را که لکه بر قوی برای سطوح مختلف به ویژه چوبی محسوب می شود را روی محل لکه شده بریزید. به حدی بریزید که لکه دیده نشود. این مواد باید برای چندین ساعت روی لکه باقی بماند. سپس با جارو مواد را از روی لکه بردارید و اگر هنوز لکه باقی مانده بود این کار را تکرار کنید. در ادامه یک پارچه ی قهوه ای به رنگ چوب که ضخیم هم باشد را روی لکه قرار دهید. اتو را روشن کرده و روی درجه ی پایین قرار دهید و روی پارچه بگذارید. روغن در هوای سرد جامد شده و به سختی پاک می شود. این کار باعث می شود چربی به حالت مایع در آید و فرآیند لکه بری چوب با سرعت انجام شود. البته دقت داشته باشید که پارچه شما بایستی به صورت چند لایه و زخیم باشد. در غیر اینصورت رنگ وسیله چوبی شما خراب خواهد شد.

پاک کردن لکه ی رنگ لاتکس از روی چوب با آب
برای پاک کردن لکه ی رنگ لاتکس آب به عنوان یک لکه بر قوی چوب عمل می کند. برای این کار ابتدا یک پارچه را به آب گرم آغشته کنید و روی لکه بکشید. حتما آب اضافی پارچه را بگیرید. بعد از پاک شدن رنگ حتما سطح کار را خشک کنید.

پاک کردن لکه ی رنگ لاتکس از روی چوب با اتانول
در زمان هایی که آب لکه رنگ را از بین نمی برد می توانید از اتانول به عنوان لکه بر قوی چوب استفاده کنید. توجه کنید این روش فقط برای رنگ های لاتکس می باشد. برای این کار ابتدا یک پارچه ی تمیز را کاملا به اتانول آغشته کنید و بر روی لکه ی رنگ بکشید. این کار را تا پاک شدن کامل لکه ی رنگ ادامه دهید.

پاک کردن لکه های رنگ روغنی از روی چوب
برای پاک کردن این لکه ها می توانید از تینر به عنوان لکه بر قوی چوب استفاده کنید. برای این کار قسمتی از یک پارچه ی سفید را به تینر آغشته کنید و روی لکه ی رنگ بکشید. این کار را تا پاک شدن کامل لکه انجام دهید. فقط دقت داشته باشید که رنگ پارچه شما حتما سفید باشد، چرا که تینر رنگ پارچه شما را نیز در خود حل می کند و این مسئله باعث می شود تا رنگ پارچه به دیگر سطوح نیز سرایت کند.

پاک کردن لکه ی رنگ قدیمی از روی چوب
برای این نوع لکه ها می توانید از روغن بزرک یا روغن کتان به عنوان لکه بر قوی چوب استفاده کنید. برای این کار یک دستمال را به روغن بزرک آغشته کرده و سی تا شصت ثانیه روی لکه قرار دهید. بعد از پاک شدن محل لکه را خشک نمایید.

امروز در بایو سلامت سعی کردیم تا روش های متداولی را برای پاک کردن انواع لکه از روی سطوح چوبی به شما معرفی کنیم. اما باید توجه کنید که چوب یک عنصر بسیار حساس است و ممکن است به سرعت با مواد وارد واکنش شود و وسیله چوبی تان خراب شود. هر کدام از راه های بالا ممکن است نیاز به چندین بار تکرار داشته باشد تا لکه به طور کامل برطرف شود. حتی در مواردی ممکن است لکه ها به طور کامل از بین نروند. لکه بر های قوی چوب هم که ترکیبات شیمیایی دارند نیز ممکن است به بافت چوب در دراز مدت آسیب بزنند حتی در مواردی می توانند باعث آسیب های تنفسی و حساسیت های پوستی شوند. بهترین لکه بر قوی چوب که ما به شما پیشنهاد می کنیم، شوینده همه کاره سبز بایو سلامت است. این محصول علاوه بر ارگانیک بودن، ضد حساسیت و ضد آلرژی است و برای استفاده ی سالمندان و خانم های باردار نیز مناسب است. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به لکه بری فوق العاده آن اشاره کرد. این محلول به سرعت خشک می شود و هیچ ردی از خود به جای نمی گذارد. شما با خرید این شوینده از دیگر محصولات شیمیایی بی نیاز می شوید.