آیا شما هم روی تمیزی توالت منزل خود حساس هستید؟ آیا شوینده های مختلفی را امتحان کرده اید؟ توالت ها اگر زود تمیز نشوند جرم ها، رسوب ها و آهک ها موجب ایجاد زردی روی سنگ توالت می شوند.

برای از بین بردن جرم سنگ توالت روش های مختلفی وجود دارد. اکثر افراد از مواد شیمیایی به عنوان لکه بر قوی سنگ توالت و سرویس های بهداشتی استفاده می‌کنند. امروز در بایو سلامت راه‌های تمیزکردن سنگ توالت را بررسی و لکه‌برهای قوی سنگ توالت را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

منظور از رسوب در سرویس بهداشتی چیست؟
رسوب و جرم، سنگ های بسیار ریز و نرمی هستند که از طریق آب های سخت جریان دارند. اگرچه در کشور ما در بسیاری از شهر ها آب تصفیه شده جریان دارد اما باز هم این آهک ها در آب ها وجود دارند و به مرور زمان بر روی شیر آلات، سرامیک و سنگ توات با حجم زیاد بر جای می مانند. این ماده به صورت مواد پودری بر روی دیوار‌ها یا فلزات و یا بر روی سنگ توالت به شکل خطوط و لکه های سیاه و قهوه ای و یا زرد رنگ دیده می شود.

تمیز کردن سنگ توالت با نوشابه
اکثرا تجربه‌‌ی استفاده از نوشابه به عنوان لکه بر قوی سنگ توالت را دارید. این مورد نیاز به آموزش خاصی ندارد. برای این کار فقط باید یک بطری نوشابه را روی سنگ توالت بریزید. سپس اجازه دهید یک شب تا صبح روی سنگ توالت باقی بماند تا جرم ها را از بین ببرد.

photo 2021 06 01 04 50 39

تمیز کردن سنگ توالت با مایع جرم گیر یا سفید کننده
جرم گیر ها یا سفید کننده ها شاید در ظاهر یک لکه بر قوی سنگ توالت باشند، اما در حقیقت با براق کردن رسوب ها باعث می شوند آن ها کمتر دیده شوند. شما می توانید از مواد طبیعی به عنوان جرم گیر و مایع تمیزکننده استفاده نمایید:

جرم گیری کاسه توالت با جوش شیرین و سرکه
جوش شیرین و سرکه، دو ماده ی بسیار کاربردی هستند که تقریبا در خانه همه پیدا می‌شوند. از این دو ماده می‌توانید به عنوان لکه بر قوی سنگ توالت استفاده کنید. برای استفاده از این لکه بر قوی سنگ توالت بایستی:

حدود یک فنجان سرکه را روی سنگ توالت بریزید. سپس با برس روی سنگ توالت بکشید و اجازه دهید چند دقیقه بماند.
سپس یک تا دو فنجان جوش شیرین را روی لکه های سیاه، زرد و قهوه ای کاسه بپاشید. در این مرحله شما شاهد یک واکنش هیجان انگیز خواهید بود. اجازه دهید این ترکیب ده دقیقه روی سنگ توالت بماند.
یک برس را بردارید و روی لکه ها بکشید تا تمام لکه ها و جرم ها به این لکه بر قوی سنگ توالت آغشته شوند. به هیچ وجه در این مرحله فلاشتانک را نکشید.
اجازه دهید این ترکیب سی دقیقه روی لکه ها بماند تا اثر خود را بگذارد. اگر هنوز لکه ای به جای مانده بود این عمل را دوباره تکرار کنید تا تمامی لکه ها و رسوب ها تمیز شوند.
جرم گیری سنگ توالت با بوراکس و سرکه
بوراکس یک محصول اسیدی است که ترکیب آن با سرکه یک لکه بر قوی سنگ توالت ایجاد می کند. برای این کار:

یک چهارم فنجان بوراکس را درون سنگ توالت بریزید و آن را با برس روی جرم ها بکشید.
یک فنجان سرکه را اضافه کرده و اجازه دهید این محلول بیست دقیقه روی جرم ها و رسوب های سنگ توالت بماند.
برای از بین بردن جرم ها با یک برس روی آن ها بکشید و در آخر آبکشی کنید.
جرم گیری توالت با خمیر بوراکس
برای از بین بردن جرم های قدیمی خمیر بوراکس می تواند به عنوان یک لکه بر قوی سنگ توالت عمل کند. مراحل استفاده از ای خمیر به صورت زیر است:

در ابتدا تمامی شیر های توالت را ببندید و اگر آبی داخل کاسه ی توالت است خالی کنید.
برای درست کردن این لکه بر قوی سنگ توالت یک دوم فنجان بوراکس را با سرکه مخلوط کرده تا خمیر بوراکس به دست آید.
خمیر را با استفاده از یک ابزار بر روی لکه های سیاه و زرد بکشید تا جرم ها کاملا پوشیده شوند.
اجازه دهید این خمیر بیست دقیقه روی لکه ها بماند سپس یک فنجان سرکه اضافه کنید.
حالا بایک برس سنگ توالت را بشویید و در انتها با آب گرم آب کشی کنید.

photo 2021 06 01 01 07 37

رفع جرم سنگ توالت با سمباده
یکی دیگر از روش های تمیز کردن سرویس بهداشتی، استفاده از سمباده نرم است. از درجه ی نرمی سمباده اطمینان حاصل کنید تا روی سنگ توالت خراش ایجاد نشود.

استفاده از ترکیب آب اکسیژنه، آب لیمو ترش و جوش شیرین
آب اکسیژنه و لیمو ترش خاصیت ضدعفونی کنندگی دارند. جوش شیرین هم می تواند جرم ها را از بین ببرد و ترکیب این مواد با هم یکی از بهترین لکه برهای قوی سنگ توالت است.

برای این کار ابتدا یک دوم لیوان جوش شرین را به همراه دو قاشق آب اکسیژنه و یک لیمو ترش مخلوط کنید. خمیر به دست آمده یک لکه بر قوی سنگ توالت است. این خمیر را روی سنگ توالت بریزید و بایک برس پخش کنید. اجازه دهید بیست دقیقه بماند سپس با آب گرم بشویید.

لکه بری سنگ توالت با سرکه سیب و آبلیمو
سرکه سیب به عنوان یک ماده ی ضد عفونی شناخته می شود. ترکیب سرکه سیب با اسید موجود در آبلیمو به عنوان یک لکه بر قوی سنگ توالت عمل می کند. شما به یک دوم لیوان سرکه سیب و یک دوم لیوان آبلیمو نیاز دارید. این دو را با هم مخلوط کرده و روی جرم های سنگ توالت بریزید. با استفاده از یک برس، آن را بر روی قسمت های جرم دار بکشید و بعد از ده دقیقه بشویید.

استفاده از پاک کننده ی قوی سنگ توالت
بسیاری از افراد عقیده دارند وایتکس و جوهرنمک لکه بر های قوی برای سنگ توالت هستند. با توجه به خاصیت اسیدی و جرم گیری قوی که این شوینده ها دارند، به از بین بردن سریع جرم ها کمک بسیاری می کنند. هنگام استفاده از این شوینده ها باید ایمنی را در نظر گرفت. بروز حساسیت، سرفه، تنگی نفس و آسیب به سنگ توالت از مضرات استفاده از وایتکس و دیگر جرم گیرهای شیمیایی است.

جرم گیری با هیدروژن پراکسید
برای از بین بردن جرم های خیلی سخت می توانید از هیدوژن پراکسید به عنوان لکه بر قوی سنگ توالت استفاده کنید. این ماده علاوه بر از بین بردن جرم های سخت، قارچ ها و آلودگی ها را هم پاک می کند. برای این کار ابتدا هیدروژن پراکسید را روی لکه ها اسپری کنید. اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس با برس روی لکه ها بکشید و در انتها با آب گرم آبکشی نمایید.

photo 2021 06 01 01 00 12

طرز تهیه تمیزکننده توالت خانگی
برای درست کردن این لکه بر قوی سنگ توالت نیاز به مواد زیر دارید:

سه چهارم فنجان بوراکس
یک فنجان سرکه سفید
ده قطره روغن اسطوخدوس
پنج قطره اسانس لیمو
تمامی مواد را باهم مخلوط کرده و درون یک افشانه بریزید. ابتدا به منظور خیس شدن سنگ توالت سیفون را بکشید و با استفاده از برس تمام نقاط را خیس کنید. تمام محلول را داخل توالت خالی نمایید و اجازه دهید چند ساعت بماند. سپس کاسه توالت را با برس خوب تمیز کرده و در انتها بشویید.

تمیز کننده ی اورگانیک کاسه توالت
مواد لازم برای این لکه بر قوی سنگ توالت به شرح زیر است:

یک فنجان آب مقطر
نصف فنجان جوش شیرین
نصف فنجان صابون روغنی زیتونی
15 تا 30 قطره اسانس روغن مانند اسطوخودوس، درخت چای یا لیمو….
آب اکسیژنه
آب، صابون روغنی و دیگر مواد را در یک بطری با یکدیگر مخلوط کنید. سپس، جوش شیرین را به این مخلوط اضافه نمایید. برای اینکه مواد کاملا با هم مخلوط شوند بطری را به خوبی تکان دهید. داخل کاسه توالت را به این لکه بر قوی سنگ توالت، آغشته نمایید. اجازه دهید تا این تمیز کننده پانزده دقیقه روی سنگ توالت باقی بماند. اطراف کاسه و سنگ توالت را با برس آغشته به لکه بر خوب تمیز کنید. همه جای سنگ توالت را هیدروژن پراکسید اسپری کنید، تا ضد عفونی گردد و اجازه دهید قبل از شستشو، مدتی روی سطح بماند. خاصیت ساییدگی جوش شیرین این مخلوط را به یک لکه بر قوی سنگ توالت تبدیل کرده است.

استفاده از قرص جوشان برای تمیز کردن سنگ توالت های فرنگی
روش ساختن قرص جوشان:

یک سوم فنجان جوش شیرین
نصف فنجان اسید سیتریک
یک قاشق چای خوری آب
30 قطزه اسطوخدوس
30قطره روغن نعنا
30قطره روغن لیمو
درابتدا در کاسه ای کوچک، جوش شیرین و اسید سیتریک را مخلوط کنید. آب و اسانس روغن ها را به این مخلوط اضافه نمایید. به منظور کاهش خاصیت جوشندگی ایجاد شده توسط جوش شیرین، مایعات را در بطری افشانه ای قرار داده و آهسته بر روی مواد خشک اسپری نمایید. اگر احساس چسبندگی کردید، مقداری آب اضافه کنید.

در قالب های سیلیکونی، مقداری از مخلوط را درون هر حفره بریزید تا سفت شوند. اجازه دهید تا برای چند ساعت این مواد خشک شوند. سپس قرص های جوشان که ساخته اید را از قالب جدا کنید. تنها کافی است یکی از قرص ها را در هنگام نیاز در توالت انداخته و بقیه ی کار را به آن بسپارید.

برخی از روش هایی که امروز برای شما گردآوری کردیم، ممکن است باعث آسیب به پوست یا سیستم تنفسی شما شوند. باید در نظر داشت این مواد معرفی شده همیشه درمنزل در دسترس نیستند و یا در صورت بودن ممکن است نتیجه ی مطلوب را به ما ندهند.علاوه بر این برخی از روش ها مستلزم چندین بار تکرار هستند. پیشنهاد ما به شما، پاک کننده ی سرویس بهداشتی بایو سلامت است. این محصول با قدرت نفوذ بالا سرعت جرم گیری و لکه بری را بالا می برد. علاوه بر لکه بری دارای خاصیت ضد عفونی و براق کنندگی نیز دارد. ضد حساسیت بوده و باعث بروز آلرژی های تنفسی و پوستی نمی شود. قطعا با خرید و استفاده از این محصول دیگر تمیز کردن سنگ توالت برایتان دغدغه و کار سختی نخواهد بود.