بهترین لکه بر موکت چیست؟ با چه روش هایی می توان موکت را تمیز کرد؟ درمنازل ما ایرانیان فرش و موکت جایگاه ویژه ای در دکوراسیون دارد و مراقبت و تمیزی از آنها جایگاهی ویژه تر. یکی از معظلاتی که درمنزل با آن روبرو هستیم لکه هایی است که ناخواسته بر روی موکت ایجاد میشود. امروز در بایو سلامت در مورد انواع لکه ها و لکه برها توضیح میدهیم.چون اکثر لکه های ایجاد شده بر روی موکت باید به سرعت لکه بری شود و گذشتن زمان زیادی از ایجاد لکه از بین بردن آن را مشکل تر میکند. درادامه با انواع لکه بر موکت اشنا میشویم.

چرا باید لکه های موکت را به سرعت پاک کنیم؟
هرچه از ایجاد لکه زمان بیشتری بگذرد احتمال ایجاد چند اتفاق افزایش می یابد. یکی از این موارد، پوسیدگی موکت است. اگر در پاک کردن لکه ها تعلل کنیم، آنها به مرور زمان باعث ایجاد پوسیدگی در بافت موکت می شوند. مورد دوم که قابل ذکر است ایجاد بیماری است. موادی مثل ماژیک، جوهر و لاک از مواد شیمیایی تشکیل شده اند که برای پوست کودکان و بزرگسالان مضر هستند و موکت هم بیشترین تماس را با پوست پا یا حتی دست دارد. یکی از موارد دیگری که لکه بری سریع موکت در آن بسیار حائز اهمیت است، مسئله ی جلوگیری از بوی نامطبوع می باشد، چون بعضی از مواد با باقیماندن بر روی موکت بوی نامطبوعی در پیرامون ایجاد میکنند.

پاک کردن لکه آبمیوه و شربت از موکت
بعضی محلول های خانگی وجود دارند که بطور عموم برای لکه بری آبمیوه و شربت ها استفاده میشوند، مانند:

محلول سرکه و نمک: میتوانید برای این نوع لکه بری موکت یک قاشق چای خوری نمک با حدودا یک فنجان سرکه را مخلوط نمایید و با یک پارچه سفید و تمیز محل مورد نظر را پاک کنید.
محلول سرکه و آرد ذرت: یک قاشق چای خوری پودر ذرت را با یک فنجان سرکه مخلوط کرده و با دستمال تمیز محلی که لکه ایجاد شده است را پاک کنید.

چگونه لکه ماژیک را از روی موکت پاک کنیم؟

ماژیک هایی که کودکانمان برای نقاشی از آنها استفاده میکنند ممکن است لکه هایی بر روی موکت ایجاد کنند که پاک کردن آنها برایمان به یک معظل تبدیل شود. برای لکه بری این مورد میتوانید مقداری خمیردندان ساده را روی قسمتی که ماژیکی شده بمالید و سپس با یک دستمال نم دار تمیز روی آن بکشید تا لکه ازبین برود.

پاک کردن لکه لوازم آرایشی از روی موکت
چنانچه لوازم آرایش بخصوص رژ لب، لکه ای را بر روی موکت ایجاد کند، بایستی به سرعت لکه را پاک کنید، زیرا شانس پاک شدن لکه بیشتر میشود. درمرحله اول باید حجم اضافی باقیمانده از رژلب را از روی موکت بردارید. برای اینکار میتوانید از یک قاشق استفاده کنید. فقط باید دقت داشته باشید هنگام استفاده از قاشق رژ لب را بیشتر پخش نکنید. در مرحله ی بعدی برای اینکه لکه بیشتر نشود می توانید از چسب نواری استفاده کنید. چسب را به آرامی روی لکه بچسبانید و سپس جداکنید چندین بار این عمل را تکرار کرده تا اثری از لکه بر روی موکت باقی نماند.

از بین بردن لکه قهوه از روی موکت
از بین بردن لکه قدیمی از روی موکت مستلزم خیس کردن موکت و سپس پاک کردن آن است. هرچه مدت زمان بیشتری از ایجاد لکه گذشته باشد، لکه بری کامل آن بسیار سخت تر می شود. لکه خیس قهوه از لکه خشک آن خیلی سریع تر از بین می رود. ریختن قهوه، یک لکه تانن بر روی موکت ایجاد میکند که نهایتا به عنوان یک رنگ در موکت یا سطح مورد نظر دیده میشود. اگر قهوه بر روی موکت رنگ روشن ریخته باشد میزان وضوح آن بیشتر است.

قبل از شستشوی کامل موکت، ابتدا باید قهوه کاملا از روی موکت با استفاده از قاشق و یا دستمال رولی آشپزخانه جمع شود. این کار را تاجایی ادامه دهید که هیچ رطوبتی بر روی موکت باقی نماند. مراقب باشید که باعث وسیع تر شدن لکه نشوید. سپس دوقاشق چای خوری مایع ظرفشویی را با دوفنجان آب ولرم مخلوط کرده و با دستمال سفید، مسواک و یا برس مویی نرم بر روی آن بکشید. در انتها با یک دستمال مرطوب لکه بری را خاتمه دهید.

پاک کردن لکه سس از روی موکت
برای پاک کردن لکه ی انواع سس و رب ابتدا باید حجم مواد باقیمانده از روی موکت برداشته شود. به کمک اسفنج یا برس نرم و یا دستمال نخی که به نوشابه آغشته شده است لکه را تمیز کنید. سپس با استفاده از مایع ظرفشویی و ابر محل مورد نظر را تمیز کرده و آبکشی نمایید. تاحد امکان محل شسته شده را خشک کنید. برای این کار می توانید از سشوار کمک بگیرید. از بین بردن این نوع از لکه ها به سرعت عمل بالایی نیاز دارد تا از سخت شدن لکه ها جلوگیری شود.

پاک کردن لکه لاک ناخن از روی موکت
اگر هنگام لاک زدن خودتان یا فرزندتان شیشه لاک روی زمین افتاد سرعت عمل داشته باشید زیرا لاک تا وقتی خشک نشده تمیز می شود. به هیچ عنوان از لاک پاک کن به عنوان لکه بر موکت استفاده نکنید. این ماده اصلا برای لکه بری لاک از روی موکت ساخته نشده است. اگر از لاک پاک کن برای پاک کردن لکه ها استفاده کنید، بایستی یک لکه محو همیشگی را دائما تحمل کنید!

برای پاک کردن لکه لاک از روی موکت، ابتدا بایستی لاک را با یک قاشق جمع کنید.سعی کنید این کار را خیلی با فشار انجام ندهید زیرا باعث می شود لاک بیشتر وارد بافت و تار و پود موکت شود. سپس به یک حوله بدون پرز و نرم احتیاج دارید که به صورت ضربه ای روی لکه بزنید تا لاک جذب پارچه شود. به هیچ عنوان پارچه را روی لکه نکشید و بصورت رفت وبرگشتی این کار را انجام ندهید زیرا فقط باعث پخش بیشتر لکه و سخت تر شدن کار می شوید.

برخی دیگر از مواد هستند که می توان از آنها به عنوان لکه بر موکت در این مواقع استفاده کرد مانند: اسپری مو،شیشه پاک کن، آب اکسیژنه(برای موکت هایی که رنگ روشن دارند)و….

پاک کردن لکه چربی از روی موکت
برای پاک کردن لکه انواع چربی مثل روغن و یا انواع خورشها از روی موکت می توان از ترکیب مایع ظرفشویی و سرکه سفید به عنوان لکه بر موکت استفاده کرد. برای اینکار چند قطره مایع ظرفشویی را با یک لیوان سرکه سفید مخلوط می کنیم و سپس یک پارچه نخی سفید و تمیز را به مواد آغشته کرده و روی لکه می کشیم . برای از بین رفتن کامل لکه باید این عمل چندین بار تکرار کنیم.

از بین بردن لکه خون از روی موکت
همان طور که میدانید برای از بین بردن لکه خون از روی پارچه و لباس باید از آب سرد استفاده کرد. برای پاک کردن لکه خون از روی موکت هم همینگونه است و باید از آب سرد برای این منظور استفاده کرد. آب گرم باعث می شود خون به بافت زیرین موکت نفوذ کند.دقت داشته باشید که لکه بری خون باید به سرعت انجام شود زیرا خشک شدن آن باعث سخت تر شدن کار می گردد.

درمرحله اول لکه خون را با دستمال آغشته به آب سرد از روی موکت پاک کنید. در قدم بعدی یک لیوان آب را با یک قاشق آمونیاک ترکیب کرده و بر روی لکه مورد نظر اسپری کنید. سپس با استفاده از یک اسفنج تمیز لکه را کاملا پاک کنید.

از بین بردن لکه آدامس از روی موکت
چسبناک بودن آدامس لکه بری آن را مشکل تر می کند. برای حذف آن باید بادقت بیشتری عمل کنید زیرا جدا کردن ناگهانی آن می تواند باعث جدا شدن پرز های موکت شود. برای این کار می توان از یخ بعنوان لکه بر موکت استفاده کرد. در ابتدا یک قالب کوچک یخ را روی محلی که آدامس چسبیده بگذارید. یخ باعث سفت شدن آدامس می شود و جدا کردن آن را راحت تر می کند. زمانی که آدامس سفت شد با یک شئ نوک تیز مانند چاقو آن را با دقت جدا کنید.

پاک کردن لکه جوهر از روی موکت
برای از بین بردن لکه جوهر از روی موکت می توان از سرکه بعنوان لکه بر استفاده کرد. به این صورت که مقداری سرکه سفید را روی محلی که جوهر ریخته میریزیم و سپس یک حوله حمام را روی آن قرار میدهیم و روی حوله را با دست فشار میدهیم با اینکار لکه از فرش به حوله منتقل می شود. مراقب باشید حوله را بصورت رفت و برگشتی روی لکه نکشید که باعث وسعت بخشیدن به آن می شود.

پاک کردن لکه گواش از روی موکت
در مواجهه با این مشکل می توان از صابون رنده شده و یا استون بعنوان لکه بر استفاده کرد. به طور کلی لکه هایی که بر اثر رنگ ها ایجاد می شوند سخت تر ازسایر لکه ها پاک می شوند. اما بازهم پاک کردن گواش نسبت به سایر رنگ ها ساده تر است. در مورد گواش هم مانند سایر لکه ها بهتر است سرعت عمل داشته باشید تا لکه ماندگار نشود.

برای این منظور می توانید از صابون رنده شده استفاده کنید. البته این روش تا زمانی کاربرد دارد که لکه خشک نشده باشد. در این روش مقداری صابون رنده شده را در مقداری آب سرد حل کرده و تا زمانی که کف حاصل شود، به هم زدن ادامه دهید. سپس کف به وجود آمده را با استفاده از یک مسواک یا برس نرم بر روی لکه بکشید تا زمانی که لکه از بین برود.

ماده دیگری که به عنوان لکه بر موکت معرفی کردیم، استون بود. در این روش ابتدا مقداری مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کرده و یک پارچه تمیز را به آن آغشته کنید. پارچه را روی موکت بکشید اما مراقب باشید فشار زیادی وارد نکنید که رنگ به تار و پود موکت نفوذ نکند. با این کار غلظت رنگ کمتر می شود. در مرحله بعد مقداری استون را روی یک دستمال بریزید و روی لکه باقیمانده بکشید تا کامل پاک شود.

پاک کردن لکه شمع از روی موکت
برای این مورد هم می توان از یخ بعنوان لکه بر موکت استفاده کرد. در ابتدا یک کیسه پلاستیکی را پر از یخ کرده و روی لکه شمع قرار دهید. سپس با یک شئ تیز مانند چاقو شمع را از روی موکت پاک کنید. اگر ردی از لک باقیمانده بود یک کاغذ سفید را روی آن قرار داده و اتوی گرم را به آرامی روی آن بکشید تا باقیمانده های شمع جذب کاغذ شود.

با وجود تمام راهکارهایی که گفته شد امروزه با پیشرفت علم محصولاتی تولید شده که در مورد پاک کردن انواع لکه ها نگرانی ها را کمتر کرده است. لکه ها بر روی سطوح مختلف ایجاد می شوند و در بسیاری از موارد پاک کردن آنها می تواند بسیار زمان بر و سخت باشد. شرکت بایو سلامت موفق به تولید محصولی اورگانیک شده است که به راحتی می تواند در دسترس شما قرار بگیرد. اسپری لکه بر منسوجات بایو سلامت محصولی است فاقد حساسیت که شما می توانید برای پاک کردن انواع منسوجات و پارچه ها مانند فرش، موکت، مبل و … از آن استفاده کنید. بدون شک با یک بار استفاده از این محصول به مشتری دائم آن تبدیل خواهید شد. شما می توانید به راحتی و با خیال راحت از این محصول استفاده کرده و نگرانی خاصی از بابت باقی ماندن لکه ها نداشته باشید.